historie2

Geschiedenis

Remise Haarlem kent een rijke historie die teruggaat tot het begin van de vorige eeuw. Onderstaand in vogelvlucht de historie.

1899

De Eerste Nederlandsche Electrische Tram-Maatschappij (ENET) bouwt voor de exploitatie van haar spoorlijn Haarlem-Zandvoort een remise aan de Leidschevaart. De straat, die nu Leidsevaart heet, werd voorzien van tramrails. Eerst aan beide zijden van de weg, later in het midden van de weg. 


1904

De Electrische Spoorweg-Maatschappij (ESM) bouwt op hetzelfde terrein een remise voor de te openen tramlijn van Haarlem naar Amsterdam. De exploitatie van beide lijnen werd al snel overgenomen door ESM, waardoor er één lijn van Zandvoort naar Amsterdam ontstond. In 1913 wordt de remise uitgebreid met een houten stalling en in 1918 wordt het remisedeel van 1899 vergroot.


1924

De Noord-Zuid-Hollandsche Tramweg-Maatschappij (beter bekend als NZH) neemt de ESM over, waardoor de naam NZH haar intrede doet. Dit zou duren tot 1999. 


1931

In 1931 bouwt de NZH een nieuw hoofdkantoor dwars op de Leidsevaart. Dit is het oudste pand dat nu nog op het terrein aanwezig is. Naast trams werden vanaf 1932 ook buslijnen geëxploiteerd door Noord- en Zuid-Holland. Hiervoor werd de tramremise voor een deel omgebouwd tot busremise.

1960

Na de Tweede Wereldoorlog begon de bus steeds meer terrein te winnen van de tram. Op 31 augustus 1957 maakt de Boedapester (type tram) zijn laatste ritten tussen Zandvoort en Amsterdam. De oude ESM Remise, inmiddels omgebouwd tot busremise, wordt in 1959 gesloopt om in 1960 plaats te maken voor het nieuwe hoofdkantoor van de NZH, samen met een buswerkplaats. In de jaren tachtig wordt het hoofdkantoor voorzien van twee verdiepingen op de bestaande bebouwing. 
 

1999

In 1999 gaan vier maatschappijen, waaronder de NZH, over in Connexxion. Enkele jaren later wordt besloten om de remise te verlaten voor een nieuw terrein in de Waarderpolder. 


2011

Hoorne Vastgoed en Préferent Wonen ontvouwen de nieuwe plannen voor de ontwikkeling van deze bijzondere locatie. Zij zorgen ervoor dat de historie niet verloren gaat en noemen het "Remise Haarlem". Ook wordt in de plannen een plaats ingeruimd voor het NZH Vervoer Museum, zodat de bijzondere geschiedenis van de locatie voortleeft.

Menu

Zoek